Knihovna doporučuje

Článek

autor Lucie Šnajdrová, který otiskl časopis Učitelské noviny : týdeník pro učitele a přátele školy, roč. 127, č. 12 (2024), s. 24.

Předmětem textu je bezpečné, praktické a etické používání umělé inteligence ve vzdělávání. Zprostředkovány jsou názory hostů odborného panelu (koordinátorky aktivit pro využití AI, tajemníka DigiKoalice a specialisty na využívání technologií ve výuce), jejž 27. února 2024 zorganizovala Česká asociace umělé inteligence. Diskutován je například stav používání AI v rámci výuky v zahraničí a v českých školách, její potenciál či obavy rodičů a učitelů (podvádění, "hloupnutí").
 

Kniha

autor Pavla Paterová. Praha : Česká školní inspekce, 2024.

Přináší výsledky výzkumu, který se zaměřil na problematiku společné výuky běžných a speciálních tříd - organizace a důvody společné výuky, vzájemná spolupráce a vztahy pedagogů a žáků, přínosy a rizika společné/oddělené výuky, doporučení.

 

Článek

autor Vladimír Jůva, který otiskl časopis Lifelong learning = Celoživotní vzdělávání, roč. 13, č. 2 (2023), s. 103-152.

Uvedeny jsou terminologické, chronologické a teritoriální aspekty antického gymnasia a popsán je jeho význam v oblasti vzdělávání dospělých. Antická gymnasia navštěvovali nejen žáci a mladí sportovci, ale také dospělí a starší občané, aby se v nich vzdělávali, cvičili, relaxovali i diskutovali nad aktuálními problémy. Gymnasion je zde tedy interpretován nejen jako instituce formálního vzdělávání mládeže, ale současně také jako zařízení pro vzdělávání dospělých, tedy jako komplexní interakční prostor celoživotního učení. Připomenuti jsou také pracovníci gymnasií, a to zejména z hlediska aktivit, jež iniciovaly neformální vzdělávání dospělých.

Kniha

autor Martin ChválPraha : Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova, 2023.

Publikace se zaměřuje na historii tématu autoevaluace škol, filozofická východiska tématu, kritéria kvality výzkumů autoevaluace, metody získávání dat, indikátory kvality a zpracování získaných dat (statistika).

E-kniha

autoři Jitka Burešová, Marie Pospíšilová, Otakar Ungerman, Jaroslava Dědková, Jitka Jursová, Jan Berki. Brno : Masarykova univerzita, 2023.

Publikace o online marketingové komunikaci pro žáky středních škol.

 

Článek

autor Sheri Van Dijk, který otiskl časopis Rodina a škola [cze], roč. 70, č. 9 (listopad) (2023), s. 18-20.

Článek přináší ukázku ze stejnojmenné knihy od psychoterapeutky a specialistky na behaviorální terapii. Přibližuje se v ní problematické chování časté hlavně u teenagerů - sebepoškozování. Dále jsou v ní uvedena doporučení pro práci s emocemi, jež mají omezit příležitost k sebepoškozování.

Kniha

autoři Zdeněk Modráček, Tomáš Pavlas, Petr Suchomel, Karel Kovář, Tomáš Zatloukal. Praha : Česká školní inspekce, 2023.

Publikace přináší výsledky výzkumu zaměřeného na vzdělávání žáků s OMJ - organizace vzdělávání, průběh výuky, formy podpory žáků s OMJ, vztahy a spolupráce, potřeby škol, doporučení.

 

Článek

autor Michaela Šedá, který otiskl časopis Poradce ředitelky mateřské školy : aktuální informace a praktické rady pro řízení mateřské školy, roč. 13, č. 5 (leden 2024) (2023/2024), s. 42-46.

Vzdělávání dětí s odlišným mateřským jazykem se liší podle stupně znalosti jazyka (neznalost, nedostatečná znalost nebo pokročilá úroveň vyučovacího jazyka). Začlenění a adaptace dítěte s OMJ probíhá pomocí tvorby inkluzivního plánu, který učitel po realizaci vyhodnotí. Před nástupem dítěte s OMJ se doporučuje připravit třídu na příchod nového spolužáka; pohovořit si se zákonnými zástupci; informovat se o současné situaci rodiny a zjistit podrobnosti o zájmech a kamarádech dítěte.

Kniha

edited by Andrew Goodwyn, Jacqueline Manuel, Rachel Roberts, Lisa Scherff, Wayne Sawyer, Cal Durrant and Don Zancanella. London ; New York : Routledge, Taylor & Francis Group, 2023.

Příspěvky se zaměřují na vzdělávání a profesní i osobní rozvoj učitelů angličtiny. Sledují, jaký vliv mají v této oblasti různé elementy - např. školní kultura, profesní růst, kvalifikace, vládní politika apod.

 

Článek

autor Radka Víchová a Valerie Anna Volosová, který otiskl časopis Psychologie dnes, roč. 30, č. 3 (březen) (2024), s. 28-31.

Rozhovor s psychoterapeutkou Radkou Víchovou o psychické odolnosti dětí a dospívajících. Popsány jsou terapeutické metody "volné pískoviště" a "řízené pískoviště", které se využívají při práci s dětmi předškolního a mladšího školního věku. Při terapii se staršími dětmi vychází psychoterapeutka z metody SPARK resilience, založené na kognitivně-behaviorální terapii. Popsány jsou různé rodičovské výchovné styly i rozdíly v resilienci dospělých a dospívajících dětí.

Kniha

autor Tomáš BoudaPraha : Wolters Kluwer, 2024.

V první části rekonstruuje působení školských úřadů v období 1991-2000 na příkladu Nového Jičína. V druhé části uvádí doporučení pro tvůrce nového středního článku podpory.

E-kniha

autor Bedřich MoldanPraha : vydala Univerzita Karlova, Nakladatelství Karolinum, 2020.

Kniha si bere za cíl přiblížit a vysvětlit nutnou společenskou proměnu vzhledem ke klimatické a enviromentální změně v globálním měřítku.